Logo de la Flute de PanRecherche sur laflutedepan.com


                     
 
mon panier
   PANIER   


Mon Compte
   CONNEXION   



Mes commandes
   COMMANDES   


   
    accueil-laflutedepan     chevron fil ariane
  LIVRES  
 chevron fil ariane chevron fil ariane
  LES EPOQUES  
 chevron fil ariane  





Interpreting the musical past : early music in nineteenth-century France

Interpreting the musical past : early music in nineteenth-century France
Katharine ELLIS


Livre - Broché

Oxford University Press


Codes EAN, ISBN et ISMN 9780195365856

324 pages - Oxford - 2008

57.20 €
EN STOCK
• Expédition immédiate !

30 jours pour changer d'avis !

Avis clients4.9
Ajouter au panier

In an era of heightened patriotic fervor following France's defeat in the Franco-Prussian War, Parisians packed concert halls to hear performances of Handel's oratorios and Bach's organ works. At the same time, both royalists and republicans called for the re-evaluation of the once detested musique française of the ancien régime.

Musicologist Katharine Ellis examines these unlikely aspects of cultural life in the new Republic as part of a broader study of the early music revival in nineteenth-century France. This revival gives us a vivid sense of how music's cultural meanings were contested, distilled into dominant visions, and then often revised. Peppering the century are famous fakes, pastiches and other creative negotiations between past and present. Descriptions of these phenomena by contemporary witnesses reveal how dissent could run along social, religious and political lines, and why certain genres became idealized while others were disparaged.

After providing an overview of trends and contexts throughout the century, Ellis examines specific repertoires that evoked unusually spirited advocacy and debate. She explores the attempts to revive French Baroque stage music in the 1870s; arguments on the appropriateness of Palestrina's liturgical music; the reception of Bach and Handel, and their relation to French choral activity; and, finally, musical "Frenchness." Four case-study chapters focus on key debates and repertories stretching from Adam de la Halle to Rameau, via Josquin, Janequin, Palestrina, Bach and Handel.


57.20
flutedepan_filet


DANS LE MÊME RAYON ET SOUVENT ACHETÉ AVEC INTERPRETING THE MUSICAL PAST : EARLY MUSIC IN NINETEENTH-CENTURY FRANCE :
L'oreille divisée : les discours sur l'écoute musicale aux XVIIIe et XIXe siècleL'écriture de la critique musicale au temps de Berlioz
MARTIN KALTENECKEREMMANUEL REIBEL
L'oreille divisée : les discours sur l'écoute musicale aux XVIIIe et XIXe siècleL'écriture de la critique musicale au temps de Berlioz
RépercussionsMusique, musicologie, n° 39
flutedepan_filet



 


flutedepan_filet


Carte cadeau de la Flûte de Pan
100% Musique, 100% Cadeau !Pour un beau Noël avec www.laflutedepan.comPour un beau Noël avec www.laflutedepan.comPour un beau Noël avec www.laflutedepan.comPour un beau Noël avec www.laflutedepan.com


 

NOS SUGGESTIONS...

Les compositrices en France au XIXème siècle - Florence LAUNAY - LivreFLORENCE LAUNAY
Les compositrices en France au XIXème siècle

Musique
La belle époque de la musique française - Francois PORCILE - LivreFRANCOIS PORCILE
La belle époque de la musique française

Les chemins de la musique
Le poème symphonique et la musique à programme - Michel CHION - LivreMICHEL CHION
Le poème symphonique et la musique à programme

Les Chemins de la musique
Les grotesques de la musique BERLIOZ Livre Les HommesBERLIOZ
Les grotesques de la musique


La symphonie à l'époque romantique de Beethoven à MahlerMICHEL CHION
La symphonie à l'époque romantique de Beethoven à Mahler

Les Chemins de la musique
La musique modale en France de Berlioz à Debussy - Henri GONNARDHENRI GONNARD
La musique modale en France de Berlioz à Debussy

Musique, musicologie, n° 33
Arts et Musiques dans l'histoire, vol. 5 - Michel ASSELINEAU - LivreMICHEL ASSELINEAU
Arts et Musiques dans l'histoire, vol. 5

Arts & musiques dans l'histoire, n° 5
Mécènes et musiciens : du salon au concert à Paris sous la IIIe RépubliqueMYRIAM CHIMÈNES
Mécènes et musiciens : du salon au concert à Paris sous la IIIe République

Musique
Badge Google Avis clients