Introduction
Articles
Jacono Jean-Marie, Caractère national, dimensions musicales et questions sociales dans l'opéra
russe au XIXe siècle / National Character, Musical Dimensions and Social Issues in Russian
Opera in the 19th Century
Swartz Anne, Le piano en Russie : professeurs particuliers et pianistes de cour sous le règne
d'Alexandre Ier / The Piano in Russia : Private Teachers and Court Pianists During Alexander I's
Reign
Bulycheva Anna, L'image de la Russie ancienne dans l'opéra russe du XIXe siècle / The Image of
Ancient Russia in 19th Century Russian Operas
Milojkovic-Djuric Jelena, Les sources nationales des opéras de Petar Konjovic (1883-1970) /
National Origins of Petar Konjovic's Operatic Works (1883-1970)
Haldey Olga, The Repertoire Politics of Mamontov's Enterprise : Francophilia, Wagnerism, and
the Nationalist Crusade / Le répertoire de l'Opéra privé de Mamontov : francophilie,
wagnérisme et croisade nationale
Alejnikov Mixail, La question du livret de Monna Vanna, opéra inachevé de Sergej Raxmaninov
et Mixail Slonov / S. V. Raxmaninov and M. A. Slonov at Work on Their Libretto for Monna
Vanna : On the Issue of the Reasons of the Incompleteness of the Opera
Floirat Anetta, Les Bacchantes d'Euripide et le Roi Roger de Karol Szymanowski : s'approprier le
patrimoine européen pour sortir du «provincialisme artistique» polonais / The Bacchae by
Euripides and King Roger by Karol Szymanowski: How to integrate European Artistic Legacy in
Order to Work Against Polish 'Artistic Provincialism'
Nilova Vera, Un vent parisien souffle sur Helsinki : les influences françaises dans la musique
finlandaise au début du XXe siècle / A Breath of Wind from Paris to Helsinki: The French
Impact on Finnish Music at the Beginning of the 20th Century
Braguinskaïa Natalia, L'orientalisme dans le Rossignol d'Igor' Stravinskij : Pékin - Saint-Pétersbourg
- Paris / Orientalism in Stravinskij's Opera The Nightingale : Beijing -
St Petersburg - Paris
Martin-Chevalier Louisa, Le Prokoll : conception singulière d'une musique de la
révolution / The Prokoll: The Peculiar Design of Music for the Revolution
Kassian Suzanne, Un trait d'union entre la Russie et l'Europe au début du XXe siècle : le
musicologue B. V. Asaf' ev / The musicologist B. V. Asaf' ev : a Link between Russia and
Europe at the beginning of the twentieth century
Kotkina Irina, Soviet Empire and Operatic Realm: Stalinist Search for the Model Soviet
Opera / L'empire soviétique et l'opéra : à la recherche d'un opéra soviétique idéal
Zolozova-Le Menestrel Tetiana, Le Nez de Sostakovic et la naissance de l'opéra de
l'absurde en Russie / Sostakovic's Opera, The Nose, and the Evolution of the Opera of
the Absurd in Russia